Allt ni behöver veta för att skapa en perfekt tidslinje för er bröllopsdag!
Om ni är mitt upp i bröllopsplaneringen är jag säker på att ni har fått frågan om hur er tidslinje för er bröllopsdag ska se ut. Jag är dessutom relativt säker på att ni inte ser fram emot att sätta er ner och planera er tidslinje (få av oss är, eller hur?). Det finns så många andra delar av planeringen som är så mycket roligare, provsmaka bröllopstårta, prova bröllopsklänningar och leta efter de perfekta blommorna till brudbuketten. Jag kan dock lova er att genom att tillsammans med era bröllopsleverantörer sätta ihop en detaljerad tidslinje inför er bröllopsdag – och framförallt er fotograf – så kommer stora delar av stressen lätta.
Den här guiden har jag skapat för att underlätta för er att sätta samman en perfekta tidslinje för just er bröllopsdag. Den innehåller alla de delar som ingår i bröllopsdagen, hur lång tid varje del av dagen tar och hur ni gör dagen så smidig som möjlig. Jag har även inkluderat några exempel på tidslinjer beroende på hur er dag ser ut, de kan ni använda som en startpunkt. Jag hoppas att ni efter att ni har läst igenom den här guiden känner att ni vet vart ni ska börja för att skapa den perfekta tidslinjen för er bröllopsdag – för alla bröllopsdagar är unika och ska planeras för att passa just er!
Det bästa sättet att börja planeringen av er bröllopsdag är att starta med de minst flexibla delarna och arbeta därifrån. Händelser som solnedgångsfoton och vigseln är svåra att rucka på (som jag brukar säga – solnedgången väntar på ingen, inte ens farbror Tony som vill hålla ett 20 minuter långt tal). Så börja med att markera ut dem först på er tidslinje och planera runt dem. Nedan finns en lista på viktiga händelser under bröllopsdagen. Jag har även angett hur mycket tid som aktiviteterna vanligtvis tar. Använd listan för att hjälpa er att planera hur mycket tid nu ska avsätta för varje händelse.
Vigsel – 30 minuter till 1 timme. Beroende på typ av vigsel så kan tiden skilja sig markant. Prata igenom era planer med er vigselförrättare för att få information om vad ni kan förvänta er i form av tider.
Solnedgångsporträtt – 20 minuter. Det finns flera bra appar och webbsidor som kan hjälpa er att kontrollera vilken tid solen kommer gå ner det datum ni gifter er – här är ett tips.
Middag – 2-4 timmar. För er som har varit på bröllopsfest i Sverige tidigare så vet ni att vi älskar att hålla tal så middagarna tenderar att bli ganska långa. Hur lång beror såklart på hur många gäster ni har och hur många rätter ni planerar att servera. För att underlätta planeringen så gå igenom med er cateringfirma tillsammans med er toastmaster/toastmadam hur planerna för middagen ser ut.
Efter att ni har placerat ut de delarna av bröllopsdagen som inte går att flytta runt är det dags att fundera på vilka stunder av dagen som är viktiga för er att få dokumenterade och prioritera dem i er tidslinje. På så sätt kan ni försäkra er om att det kommer finnas gott om tid att fånga era minnen, ni kommer dessutom få en massa bonuspoäng av er bröllopsfotograf. Nedan har jag listat flera viktiga fototillfällen och hur lång tid ni ska planera in för dem.
För att försäkra er om att få alla de detaljbilder ni önskar ska ni planera in fotografering av dem till början av dagen. En timme innan ni är redo för bilder på er själva när ni gör er i ordning och tar på er era bröllopskläder är en lagom tidsram för det. Genom att planera in en timme för detta har er bröllopsfotograf en chans att fånga alla viktiga detaljer på bild utan att ni behöver oroa er för att gäster ska störa. Nedan är en kort lista på detaljbilder som kan vara viktiga för dig att fånga på bild:
Mitt bästa tips för att se till att ni får med allt ni önskar på detaljbilderna är att låta någon av tärnorna vara ansvarig för att se till att alla detaljerna finns samlade på ett och samma ställe, tex en fin låda. Där ska alla era ringar, inbjudningar, skor, parfymflaskor och allt annat ni kan tänkas vilja ha bild på finnas. Hur lång tid som behövs för denna del av dagen är olika för olika fotografer. Jag personligen brukar planera in 30-45 minuter för detalj- och lokalbilder.
När ni vet vilken tid er vigsel är kan ni planera baklänges för att räkna ut vilken tid ni måste börja göra er i ordning. Tänk på att prata med er HMUA om hur lång tid de räknar med att hår och make-up ska ta för er och eventuella tärnor. Jag brukar vanligtvis börja fotografera hos bruden och hennes tärnor cirka 30 minuter innan det är dags att ta på sig bröllopsklänningen. Jag vill undvika att vara i vägen för varma locktänger och lunchen (som ni inte får glömma att äta!). Nedan ser ni hur jag brukar dela upp fotograferingen av förberedelserna
TOTALT: 40 minuter
Om ni väljer att ha två fotografer kommer bruden och brudgummen kunna förbereda sig samtidigt. Om inte rekommenderar jag att ni lägger till 20 minuter i fotografens schema för att de ska hinna med att även dokumentera brudgummens förberedelser. Mitt tips är att ni fotograferar brudgummens förberedelser innan brudens förberedelser.
För att ha en mindre sak att tänka på efter vigseln är det toppen om ni planerar in tid för att ta bilder på bruden och hennes tärnor och brudgummen och hans marskalkar innan ceremonin. Vanligaste är att fotografen tar enskilda bilder på bruden och hennes tärnor samt några bilder och sedan detsamma för brudgummen och hans marskalkar.
Om ni har valt att ha en first look innan vigseln kan ni efter den planera in en gruppbild där hela brudföljet kan vara med. Beroende på hur många tärnor och marskalkar ni har, tar det mellan 15 och 40 minuter. 5 minuter för varje medlem i brudföljet är en bra tumregel. Så om du har 3 tärnor så räknar ni med att det tar 15 minuter!
Tänk även på att om ni inte vill ha en first look får ni räkna med 20-30 minuter efter vigseln för gruppbilder på hela brudföljet.
First look är ett av mina favorittillfällen under bröllopsdagen. Eftersom vi i Sverige har en tradition att gå tillsammans in i kyrkan (även om fler och fler följer varianten där brudgummen väntar på bruden framme vid vigselplatsen) så är detta ett underbart tillfälle att få se varandra för första på bröllopsdagen och fånga emotionella bilder. En first look tar inte många minuter men er fotograf kommer behöva en stund på sig för att se till att det går rätt till.
Vanligtvis hämtar jag brudgummen först och placerar honom där ljuset är som bäst. Därefter låter jag hederstärnan eller min assistent hämta bruden och låter bruden gå emot brudgummen. Sedan lutar jag mig tillbaka (helt redo med min kamera) och låter magin hända. Jag föreslår att ni planerar in cirka 20 minuter totalt för att hinna med first look.
Nu är stunden inne och det är nu de allra viktigaste stunderna från dagen kommer att fångas. De kommer dokumentera vad er bröllopsdag handlar om och är de bilder ni kommer värna om under många år framöver. Vilken tid ni har vigseln är upp till er (och den vigselförrättare ni väljer). Mitt bästa tips för er som gifter er på sommaren är att försöka lägga vigseln någonstans runt 15-16. Dels så kommer ni ha gott om tid att göra er iordning innan vigseln utan att ni behöver gå upp klockan 05.00 men det brukar även bli lagom mycket tid mellan vigseln och middagen genom att välja den tiden. Det är också en fördel för er som väljer att ha er vigsel utomhus om solen inte står som högst på himlen. Då är ljuset nämligen som hårdast och det är svårt att undvika att få solen i ögonen och skarpa skuggor i ansiktet.
Ett alternativ om ni gifter er mer under mitten av dagen utomhus är att se till att ni står i helskugga. Det räddar er både från att bländas och att få hårda skuggor på era bilder.
För mer tips om hur lång tid en vigsel i kyrkan tar och andra saker som kan vara bra att tänka på om ni gifter er i kyrkan har jag skrivit ett blogginlägg om det här.
Porträttbilderna kan med fördel tas både före och efter vigseln beroende på vad som passar in bäst i er tidslinje. Detta beror självklart även på när ni har valt att ha er vigsel. Det finns fördelar med båda alternativen eller kanske ännu hellre att dela upp tiden för porträtt under flera delar av dagen.
Jag burkar planera in minst 1 timme för porträttfotograferingen så att ni ska hinna med att slappna av.
Det vanligaste är att man tar familjebilderna direkt efter vigseln. Hur lång tid ni behöver avsätta för familjebilderna beror såklart på storleken på er familj och hur många olika konstellationer av er familj som ni vill ha fotograferade. Planera gärna in en timme för att vara säker på att allt hinns med. Med lite tur behöver ni inte hela timmen och hinner med lite extra mingel tillsammans med era gäster.
En bröllopsmiddag kan pågå från 2-5 timmar beroende på antal gäster (och antal tal!). För att ge er fotograf de bästa förutsättningarna att fånga alla viktiga delar på bild så rekommenderar jag att låta dem sitta antingen i samma rum som er och gästerna eller i ett angränsade rum så att fotografen aldrig missar ett tal eller annan händelse (och glöm inte att fotografer också är människor och behöver äta!).
Jag rekommenderar att ni alltid planerar in tid för fotografering vid ”golden hour”. Det är den sista halvtimmen innan solen går ned och under den stunden är det ett otroligt fint ljus. När denna stund är skiljer sig såklart åt under årets dagar, så prata med er fotograf och er toastmaster för att planera in detta. Det här är ett av de tillfällen under bröllopsdagen som inte går att rucka på (eller som jag brukar säga ”solnedgången waits for no one”). De flesta brudpar tycker det är väldigt skönt med en kortare paus från gäster och ståhej en stund under kvällen, det blir en stund att landa i att ni faktiskt är gifta nu (och så blir det otroligt vackra bilder).
När ni känner er nöjda med huvuddelarna av er tidslinje för er bröllopsdag så är det viktigt att ni går igenom den och schemalägger några av de kortare aktiviteterna. Här är en lista på de vanligaste bröllopstraditionerna som ni kan lägga in i er tidslinje
Det kan även finnas sådant som är speciellt för er bröllopsdag och som ni har planerat in. Det viktiga sedan är att er eventuella koordinator och era toastmaster-/madame får ta del av tidslinjen.
Nu har ni klarat av det! Visst finns det mycket att tänka på, men det är så mycket bättre att göra det nu än på er bröllopsdag.
Jag önskar er all lycka till med planeringen och er stora dag och om ni behöver någon som följer med och dokumenterar allt så finns jag här för er!
För mer tips om hur ni ska planera ert bröllop, läs bröllopskoordinatorns bästa tips!
Letar ni bröllopsfotograf? Se mer av min portfolio eller kontakta mig.
Er bröllopsdag,
vackert fångad
Bröllopsfotograf Stockholm
Destinationsbröllop
Bröllopsfotograf Arlanda
Wedding photographer Sweden
Bröllopsfotograf Marstrand
Tack för väldigt många bra tips!